""

تغذیه سالم برای مادران باردار و شیرده

0

گرچه تغذیه خوب و مناسب در تمام دوران زندگی ضامن بقا و سلامت انسان است ، اما در برخی دوره ها ی آسیب پذیر زندگی، مانند شیرخواری ، کودکی، بلوغ و بارداری و شیردهی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.بدون شک یکی از بزرگ ترین آرزوهای تمامی زنان داشتن نوزادی سالم و تندرست است.به این جهت تمامی مادران سعی بر آن دارند تا عوامل موثر بر بهبود روند بارداری و نتیجه آن را مورد بررسی قرار دهند و تا حد ممکن از عوامل زیان آور دوری جویند.

تغییرات زیادی در اثر بارداری در بدن مادر به وجود می آید و عوامل زیادی در تعیین روند صحیح بارداری و نتیجه بارداری موثر هستند از جمله تغییراتی که در بدن مادر حاصل
می شود ، تغییر در هضم و جذب غذا( جذب غذا از روده ها بیشتر و بهتر می شود)، افزایش حجم خون مادر و افزایش چربی های ذخیره ای بدن است .

زن باردار شاد

زن باردار

برای اندازه گیری رشد مناسب جنین و سلامت مادر ، بهترین و آسان ترین راه، کنترل افزایش وزن مادر است. یکی از مهم ترین و اصلی ترین نکات تغذیه مادر بار دار می باشد، زیرا رشد و نمو کامل جنین رابطه تنگاتنگی با تغذیه مادر داشته و تامین نیازهای او به دریافت مواد مغذی مادر عجین شده است و تنها راه بر آوردن نیازهای انرژی  و ساختاری جنین به واسطه جفت است، بنابراین توجه به این تغییرات و تنظیم یک برنامه غذایی متناسب با آن ، در این دوران ضروری به نظر می رسد. هر چند رژیم غذایی مادر کامل تر و متناسب تر باشد ، کودک بهتر رشد خواهد کرد، البته کمبود مواد غذایی مادر در حد خفیف اثر چندانی  بر رشد کودک ندارد زیرا کودک نیازش را از ذخائر بدن مادر تامین می کند ، پس این مادر است که در درجه اول لطمه می بیند . از این رو ، مادران باردار باید هم به حفظ سلامت کودکشان و هم خودشان، توجه زیادی به امر تغذیه داشته باشند. مادران باردار باید  مراقب تغذیه خود باشند و از پرخوری بیش از حد پرهیز کنند.

مواد غذایی و املاح و ویتامین های مفید در حاملگی

برای سلامتی شما و فرزند شما در طول حاملگی اهمیت دارد که از رژیم غذایی متنوع شامل سبزیجات و میوه جات تازه، لبنیات، نان، حبوبات، گوشت استخوانی، ماهی(تشخیص ماهی سالم از فاسد چگونه است)، تخم مرغ و آجیل استفاده کنید . سعی کنید همیشه از مواد غذایی تازه استفاده نمایید . در سه ماهه آخر بارداری مصرف مقادیر کافی از چربی امگا-۳ لازم است که بهترین منبع برای این نوع چربی ها ماهی ها و تخم مرغ آب پز غنی شده است. میزان نیاز به کلسیم در حاملگی به حدود دو برابر افزایش پیدا می کند و در رژیم غذایی روزانه باید ۱۵۰۰ میلی گرم در نظر گرفته شود. کلسیم همچنین باعث پیشگیری از پراکلامپسی( افزایش فشار خون حاملگی) و زایمان زودرس می شود.

مصرف کدام مواد غذایی برای مادران شیرده مجاز نیست؟

دمکرده های گیاهی: گاهی دمکرده های گیاهی مثل چای نعنا و گل گاوزبان موجب بروز اثرات جانبی مثل تهوع و استفراغ در مادر می شوند و ترکیبات این نوشیدنی ها وارد شیر شده و امکان دارد همین اثرات در نوزاد هم بروز کند .

کافئین : کافئن وارد شیر مادر شده و موجب تحریک پذیری نوزاد می گردد . بنابراین توصیه می شود مادر شیرده کمتر از ۲ لیوان  در روز قهوه و کوکا مصرف کند . شکلات و کاکائو هم دارای تئوبرومید هستنند که مانند کافئین محرک است و بهتر است مصرف آنها نیز محدود شود.

قند مصنوعی: اثر قندهای بدون کالری و محصولات شیرین و بدون قند بر نوزاد نامشخص می باشد. پس بهتر است مصرف این مواد در شیردهی محدود شود.(عوارض قند زیاد یعنی چاقی و بیماری قلبی و آلزایمر وبی اعصابی!)

ادویه جات زیاد : مصرف زیاد ادویه طعم شیر مادر را عوض می کند که بهتر است در شیردهی ادویه کمتری مصرف شود.

منبع : پارس کده

مطالب مرتبط

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید