""

خواص تخم مرغ

0

تخم مرغ غذایی کامل

تخم مرغ را می توان ارزانترین منبع غذایی پروتئین دار دانست. می توان گفت  که تقریبا تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن دریک تخم مرغ یافت می شوند. یک صبحانه حاوی تخم مرغ، نویدبخش یک آغاز مغذی برای روز خانواده خواهد بود. این مقاله مرور کوتاهی است بر برخی از اثرات تخم مرغ بر سلامت انسان.

فواید تخم مرغ

تخم مرغ متداول ترین و مغذیترین تخم حیوانی در سبد غذایی انسان است. تخم مرغ حاوی مقادیر قابل توجهی از کربو هیدراتها ، چربی ها ، پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری است. یک تخم مرغ بزرگ تفریباً حاوی ۷ گرم پروتئین است.به علاوه میزان قابل توجهی از ویتامینها و املاح معدنی از جمله ویتامین A، ریبوفلاوین ، فولیک اسید ، ویتامین B6 ، ویتامین B12 ، کولین ، آهن ، کلسیم ، فسفر و پتاسیم در تخم مرغ یافت می شوند.

فایده های تخم مرغ
شاید این ادعا که تخم مرغ حاوی تمام مواد غذایی مورد نیاز بدن است ، کمی عجیب و اغراق آمیز به نظر برسد ، اما برای اثبات این ادعا تنها به یک نکته اشاره می کنیم و آن اینکه تخم مرغ حاوی همه چیزهایی است که جنین جوجه در دورانی که درون تخم است برای رشد احتیاج دارد.

بهبود یادگیری :

پزوهشگران بر این باورند که خوردن یک صبحانه کامل حاوی تخم مرغ، نقش چشمگیری در افزایش توانایی ذهنی دارد. این امر به ویژه در کودکان تاثیر قابل ملاحظه ای در افزایش سطح تمرکز ، درک ریاضی ، مهارتهای خواندن و در نتیجه اثر مستقیم بر میزان یادگیری کودک دارد.

کنترل وزن :

معمولا در رژیم های غذایی که برای کاهش وزن تنظیم می شوند، انتخاب غذاهایی که با کمترین حجم بیشترین مواد مغذی را به بدن می رسانند از اهمیت خاصی برخوردار است . بر همین اساس رژیم های حاوی پروتئین، با کنترل جذب کالری بدن، در کاهش وزن بسیار سودمند هستند.

تغذیه با تخم مرغ به ثابت ماندن سطح انرژی کمک می کند و از گرسنگی، هوس خوردن و مصرف میان وعده های پرکالری پیشگیری می کند .

رشد مغز :

تغذیه با تخم مرغ در ارتقای قوه ادراک و تشخیص موثر است. کولین که در زرده تخم مرغ یافت می شود، رشد سلول های مغزی و فعالیت مغز را تحریک می کند. از آ نجایی که کولین برای سلامتی به طور دائمی لازم است و به میزان کافی توسط بدن ما تولید نمی شود پس ضروری است در رژیم غذابی گنجانده شود . ۲ عدد تخم مرغ بزرگ مقدار لازم کولین روزانه را برای یک فرد بزرگسال فراهم می کند .

محافظت از چشم ها :

تخم مرغ به سالم ماندن چشمها کمک می کند. به عقیده پژوهشگران، لوتئین و زیزانتین موجود در زرده تخم مرغ ، چشمها را در برابر سیبهای ناشی از تابش اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می کند . پژوهش های انجام شده نشان داده اند که آنتی اکسیدانهایی که در زرده تخم مرغ یافت می شوند ، از دژنراسیون ماکولا جلوگیری می کنند.( دژنراسیون ماکولا علت نابینایی در سنین بالاتر از ۶۵ سالگی است ) . همچنین پیشگیری از بروز بیماری کاتاراکت ( آب مروارید ) یکی دیگر از فواید این ترکیبات ارزشمند است.

منبع حیاتی اسیدهای آمینه ضروری:

تخم مرغ از معدود غذاهایی است که به عنوان یک منبع کامل از پروتئین های ضروری مورد نیاز بدن شناخته شده. در نظر گرفته شده است. پروتئین تخم مرغ حاوی ۹ اسید آمینه ضروری است، که بدن قادر به ساخت آنها نیست و حتما باید از طریق تغذیه وارد بدن شود.

بهبود سطح کلسترول خون :

در گذشته اینطور تصور می شد که مصرف تخم مرغ موجب بالارفتن سطح کلسترول خون می شود، اما پژوهش های اخیر نشان داده اند که درحقیقت مصرف تخم مرغ کامل، در اشخاصی که دارای کلسترول بالا هستند، حتی همزمان با خوردن غذای سرشار از کلسترول، نمودار چربی خون را اصلاح می کند .

کمک به پیشگیری از لخته شدن خون :

خوردن تخم مرغ به کاهش حملات قلبی ومغزی و به جلوگیری ازلخته های خون کمک می کند .پروتئینهای ضد لخته زرده تخم مرغ به طریق مناسب با مقدار مصرف ، از لخته شدن خون جلوگیری می کند یعنی هر چه زرده تخم بیشتری خورده جلوگیری از لخته شدن بیشتر اعمال می شود .

بارداری سالم :

کولین موجود در تخم مرغ، یک ماده ضروری برای رشد سلول های مغزی جنین است. دو عدد تخم مرغ حاوی حدود ۲۵۰ میلیگرم کولین بوده ، تقریباً نیمی از میزان کولین مورد نیاز روزانه را برای خانم های باردار و در دوران شیردهی فراهم می کند .

منبع :

http://www.lifemojo.com

مطالب مرتبط

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید