زیاد ورزش نکنید. اعتدال را رعایت کنید

0

همه ما می دانیم و بارها خوانده ایم که ورزش کردن  و تحرک بدنی برای سلامتی و شادابی مان لازم است بنابراین تعجب برانگیز نیست که یکی از تصمیمات مهم برای سال جدید داشتن یک برنامه منظم ورزشی باشد. اما پرسش اینجاست که تا چه مقداری باید ورزش کنیم و آیا می توان بیش از حد متعارف ورزش کرد و این ورزش می تواند مفید باشد

توصیه های کنونی خاطرنشان می کنند که افراد بزرگسال باید حداقل صد و پنجاه دقیقه ورزش متعادل در هفته و یا هفتاد و پنج دقیقه ورزش شدید هفتگی داشته باشند. همچنین گفته می شود، بیش از این حد هم فواید بیشتری برای سلامتی در بر دارد. اگر چه این توصیه ها افراد را تشویق به انجام ورزش بیشتر از حداقل توصیه شده می کنند اما لزوماً میزان بالاتری را ارئه نمی دهند. در این دستورات اخطار داده می شود که تمرینات ورزشی بیش از حد ممکن است، خطر صدمات و بیماری های قلبی را افزایش دهد اما اشاره ی واضحی به اینکه دقیقاً کدام ورزش برای سلامتی فرد مضر است نشده است. به عبارتی دیگر مفهوم واضحی از «ورزش بسیار بیش از حد» در اختیار نداریم. برای نمونه داشتن برنامه منظم ورزشی برای افزایش سن، سلامت قلبی و عروقی و بهبود بیماری های مزمن مانند چاقی و مرض بسیار مفید است در حالی که ورزش های استقامتی بلند مدت موجب تغییرساختار قلب، بزرگ شدن سرخرگ ها و افزایش اضطراب و افسردگی می شود.

توپ و ابزارهای ورزشی

چه زمانی ورزش خطرناک می شود؟

ورزش مدام و همیشگی برای مسابقات های شدیدی مانند ماراتن، ماراتن تند، ورزش های سه گانه و مسابقات دوچرخه سواری در مسافت های طولانی می تواند تأثیرات منفی کوتاه مدت روی قلب و عروق داشته باشد. برای نمونه در میان بیمارانی که بیماری عروق کرونری در آن ها مشاهده شده است، آن هایی که بیشتر از حداکثر توصیه شده (یعنی شصت دقیقه) ورزش می کردند، کاهش هایی در میزان آنتی اکسیدان شان داشتند و همچنین رگ های خونی شان سخت شده بود. در مقایسه ورزشکارانی که میزان ورزش و تحرک شان معتدل تر (یعنی شست دقیقه یا کمتر) بوده، رادیکال های آزاد کمتری داشتند و گردش خونی شان هم بهتر بود. پژوهش های دیگر نشان می دهد میزان مبتلا شدن به فیبروز قلبی در میان ورزشکاران استقامتی بالا می باشد. محققان متوجه شدند پنجاه  درصد از این ورزشکاران در ام. آر. آی قلبشان علائمی از سخت شدن سلول های قلبی دیده شد.

ورزش

ورزش

سخت شدن سلول های قلبی می تواند در ایست ناگهانی قلب و یا دست کم ایجاد ضربان قلب نامنظم نقش داشته باشد. در حالی که دوندگانی که حدود پانزده مایل در هفته می دوند، احتمال مرگ و میر در آنها تقریباً نوزده در صد در آن ها کمتر است و آن هایی که بیشتر از بیست و پنج مایل در هفته می دوند، در قیاس با کسانی که ورزش نمی کنند بیشتر در معرض فوت هستند! هرچند یافته ها نشان می دهد برای برخی از افراد ورزش های استقامتی زیاد می تواند صدماتی داشته باشد، اما تحقیقات و بررسی های بیشتری انجام شده تا مشخص شود که آیا محدودیت حداکثری برای فواید ورزش وجود دارد یا خیر.

در آخر مشخص شد مفهوم «ورزش بیش از حد» برای افراد مختلف متفاوت است و به عامل های گوناگونی مانند : سن، سابقه بیماری و روش زندگی بستگی دارد. اما مشخص کردن اینکه فعالیت بدنی در چه حد و مرحله ای تبدیل به تهدیدی برای سلامتی مان می شود، خیلی مهم است تا تصادفاً و بدون آگاهی به جسم مان لطمه نزنیم.

برای سلامت و انجام تصمیمی که در سال جدید برای سلامتی تان گرفته اید، مطمئن شوید که حداقل کمترین میزان از ورزش و تحرک بدنی لازم را در برنامه تان دارید. حتی اگر پیگیر تک تک اهداف تان برای تناسب اندام نیستید به یاد داشته باشید، همیشه حتی کمی ورزش کردن هم بهتر از ورزش نکردن است.

منبع: شبکه آفتاب

مطالب مرتبط

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید