چگونه خشم خود را کنترل کنیم و عصبانی نشویم

0

شما چرا عصبانی می شوید. درست تر آنکه شما از چه عصبانی می شوید.یکی از اولین قدم هایی که می توانید برای «کنترل عصبانیت خود» بردارید، «شناختن جرقه های احتمالی» به وجود آوردنده عصبانیت است تا بتوانید خود را برای مهار آن آماده کنید. متداولترین جرقه هایی که در شعله ور کردن آتش خشم نقش دارند، «مواجهه رفتاری خاص یا وجود خلاف انتظار مانعی در مسیر رسیدن به هدف» است.

برخی از موارد خلاف انتظار ما در زندگی عبارتند از: «عدم خدمات رسانی خوب کارکنان سالن غذاخوری، دروغ گفتن دیگران، تنبل بودن فرزندمان و تمیزنکردن اتاقش، عصبانیت فردی از ما و خرابی لوازم منزل.»

بعضی مصادیق موانع موجود در راه رسیدن به هدف هم عبارتند از: «در حین رانندگی کسی راهمان را ببندد، مخالفت دیگر افراد با عقیده و نظر ما یا رد کردن درخواست ما، کسی مانع انجام کارمان شده یا معطلمان کند، وقتی خیلی درگیر کار هستیم و سرمان شلوغ است کسی از ما توجه بخواهد!»

454724_596

روش های کم کردن عصبانیت

۱- لیستی با عنوان «کنترل جرقه های خشم من» آماده کنید

لیست کاملی از آنچه در طول چند ماه گذشته باعث عصبانیت شما شده را تهیه کنید

۲- جملات تاکیدی را به لیست خود اضافه کنید.

از قدرت جملات تاکیدی مثبت برای کنترل عصبانیت خود کمک بگیرید و در لیست خود برای مثال بنویسید:

  • اطلاع دارم که این مسئله می توانند من را عصبانی کنند؛ برای همین می خواهم خودم را آماده کنم تا اگر دوباره پیش بیایند، عکس العمل متفاوتی نشان بدهم.
  • اطلاع دارم که احتمال دارد عصبانی شوم، اما تصمیم گرفته ام عصبانیتم را مهار کنم و اجازه ندهم کاری کند. هر وقت در حال عصبانی شدن هستم، نفسی عمیق و آرام می کشم، تا ده می شمرم و نفسم را بیرون می دهم، بعد فکر می کنم که چه باید بکنم.

۳- لیست را در در معرض دید خود قرار دهید.

پایین برگه را با اسم امضا کنید و آن را جایی بگذارید که بتوانید به صورت مرتب ببینید. آن را در مکانی قرار دهید که به راحتی به آن دسترسی داشته باشید.

454725_297

۴- لیست خود را هر روز مطالعه کنید

حداقل روزی یک بار این لیست را برای خودتان بخوانید و به تک تک کلمه هایی که نوشته اید ایمان داشته باشید. امضایش هم که کرده اید، پس یک قرارداد با خودتان به شمار می آید. اگر قبل از این که بار دیگر عصبانی شوید این لیست را چند بار بخوانید، دفعه بعد که عصبانیت تان فوران می کند، جمله های تاکیدی هم در کنار آن بالا می آید. این جمله ها به مقداری قدرت دارند که به شما نشان می دهند دارید عصبانی می شوید، اما تمایل ندارید خشمتان بر شما غلبه کند. این وقفه به شما این مهلت را می دهد تا به جای عکس العمل های غیرارادی معمول، جواب های بهتری انتخاب کنید.

۵- از عصبانیت خود موقعیتی خنده دار بسازید!

اگر همه علامت های عصبانیت را در نظر بگیرید و آن ها را به صورت طنز در بیاورید، برای مثال یک شخصیت کارتونی خنده دار که قاتی می کند، اعتراف می کنید که عصبانی شدن خیلی مضحک است؛ حداقل پس از آن که دیگر آدرنالین ترشح نمی شود و واکنشتان را مرور می کنید!

تمرینات عصبانی نشدن

  1. فکر کنید یکی از جرقه های خشم ظاهر شده و دارید عصبانی می شوید.
  2. اعصابتان خورد شده است؟ ضربان قلبتان بالا رفته؟ ببینید چه احساسی دارید.
  3. جوک بامزه، مطلبی خنده دار یا موقعیتی خنده دار را به یاد بیاورید.
  4. سعی کنید به صورت قاه قاه زدن بخندید و حس کنید که خنده از درونتان فوران می کند.

با انجام مداوم این تمرین وقفه ای از خنده در فکرتان ایجاد می کنید و بار دیگر که عصبانی شدید، آن وقفه به کار می افتد و عصبانیتتان را از بین می برد. از طنز استفاده کنید تا عصبانیت را در ذهنتان ارزش جلوه دهید.

نسبت به جرقه ای که عصبانیتتان را شعله ور کرده بی تفاوت باشید و بخندید.

مطالب مرتبط

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید