""

کودکان را به ورزش تشویق کنید

0

در گذشته کودکان به طور طبیعی در طول روز فعالیت بدنی زیادی داشتند . دویدن و بازی کردن در محیط بیرون از خانه و بروز شیطنت های کودکانه باعث می شد بدن آنها در اوج سلامتی باقی بماند . اما در دو دهه اخیر ، شرایط تغییر کرده است . بازی های رایانه ای و سایر سرگرمی های مشابه موجب سکونت کودک در یکجا و مانع فعالیت او شده اند.

فعالیت بدنی در سنین کودکی باعث افزایش مقاومت بدن در دوران بزرگسالی می شود. کودکی که ورزش می کند در آینده کمتر دچار انواع بیماری ها می شود. در کل می توان گفت فعالیت بدنی کودکان آثار و فواید متعددی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهد شد.

کودکان را به ورزش تشویق کنید

کودکان و ورزش

خواب بهتر

کودکانی که ورزش می کنند و فعالیت بدنی زیادی دارند بهتر از سایر کودکان می خوابند. یکی از علل اصلی این موضوع ، افزایش سلامت روانی کودک و بالا رفتن اعتنماد به نفس است.(برای کاهش وزن حداقل ۸ ساعت بخوابید)

کاهش وزن

در بیست سال گذشته، چاقی و اضافه وزن یکی از مشکلات شایع میان کودکان بوده است که میزان شیوع آن روز بروز در حال افزایش است . همه کودکان ، حتی کودکانی که دارای وضعیت جسمانی خاصی هستند ، به فعالیت فیزیکی نیاز دارند . این فعالیت نه تنها به کاهش وزن آنها کمک می کند، بلکه سلامت روانی آنها را افزایش می دهد.

ایجاد عادات خوب

فردی که از دوران کودکی ورزش می کند ، به این کار عادت می کند و حتی در دوران بزرگسالی نیز به این روند ادامه خواهد داد . چنین فردی می تواند در آینده برای فرزندان خود نیز الگوی خوبی باشد همانطور که شما باید برای فرزندتان الگو سازی کنید.

اصلاح رفتار

تحقیقات نشان می دهند کودکانی که بطور مرتب ورزش می کنند و فعالیت بدنی زیادی دارند ، رفتارهای بهتر و متعادل تری دارند . بازی کردن در محیط بیرون و تماس داشتن با طبیعت نه تنها به تخلیه انرژی کودک کمک می کند، بلکه استرس او را نیز کاهش می دهد. این موضوع برای کودکان بیش فعال از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مبارزه با بیماری ها

ورزش و فعالیت بدنی فشار خون را کاهش ، کلسترول خوب را افزایش و احتمال به بیماری هایی نظیر دیابت و سرطان را نیز کاهش می دهد. سپری کردن ساعاتی در روز در بیرون از خانه باعث می شود کودکان ویتامین D بیشتری دریافت کنند و استخوان های آنها تقویت شود.

با او همبازی شوید

کودکان دوست دارند پدر یا مادرشان در بازی آنها شرکت کند . در واقع آنها از بازی کردن با والدین لذت می برند . پس بهتر است برای تشویق فرزندان به افزایش فعالیت بدنی ، با او همراه شوید فرزندتان را به کوه ببرید و با هم کوهنوردی کنید . با هم دوچرخه سواری کنید یا در حیاط خانه لی لی بازی کنید. لازم نیست برای ورزش کردن ابزار و تجهیزات خاصی و پیشرفته در اختیار داشته باشید. کافیست کمی خلاقیت به خرج دهید . می توانید بازی های سنتی و بازی هایی که خودتان در کودکی دوست داشتید را به فرزندتان یاد دهید و با او همبازی شوید

تماشای تلویزیون را محدود کنید

متخصصان کودک معتقدند کودکان نباید در طول روز بیش از یک الی دو ساعت  از وقت خود را صرف تماشای تلویزیون کنند . اما متاسفانه امروزه بسیاری از کودکان بیش از ۴ الی ۵ ساعت از وقت خود را به این کار اختصاص می دهند.

فرزندتان را تشویق کنید در حیاط خانه یا محیط مناسب دیگری بازی کند و برای او وقت بگذارید.(۶ کاری که برای داشتن شب خانواده باید انجام دهید.)

دوستان فرزندتان را دعوت کنید.

کودکان عاشق بازی با دوستان و هم سن و سالان خودشان هستند . یک یا چند نفر از دوستان را به خانه خود دعوت کنید و اجازه دهید با فرزندتان بازی کند. حتی می توانید با اجازه والدین کودکان یا حتی با همراهی آنها ، کودکان را به پارک یا یک زمین بازی برید . برخی کودکان عضویت در باشگاه های ورزشی را دوست ندارند اما اگر بدانند دوستشان آنها را همراهی خواهد کرد از آن استقبال می کنند . پس به دنبال دوسنی با شرایط مشابه فرزندتان باشید تا بتوانید بدین وسیله او را به افزایش فعالیت بدنی و ورزش ترغیب کنید.

به دنبال فعالیت های متفاوت و جذاب باشید

همه کودکان دوست ندارند عضو باشگاه فوتبال ، بسکتبال یا والیبال باشند . امااین بدین معنا نیست که آنها از فعالیت های دیگر لذت نخواهند برد به دنبال ورزشی باشید که علاوه بر افزایش تحرک، به شادی و نشاط فرزندتان نیز کمک کند و برای او جذاب باشد. شنا، کوهنوردی و ورزش های رزمی نمونه هایی از این ورزش ها هستند . توجه داشته باشید که مهمترین نکته در این رابطه علاقه ای است که فرزند شما به هر یک از این ورزش ها نشان می دهد. شاید شما ورزشی را برای فرزندتان مناسب بدانید اما او از آن خوشش نیاید و از آن لذت نبرد. پس باید به حرف او توجه کنید .

منبع : پارس کده

مطالب مرتبط

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید