گوشت گاو یا بره مسئله این است !!!

0

انواع گوشت به غیر از فرآورده‌های گوشتی در هرم غذایی از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و هیچ‌ وقت نمی توان این گروه را جایگزین گروه‌های غذایی دیگر کرد.

ویتامین ‌بی ۱۲، روی، آهن قابل جذب و اسیدآمینه‌های ضروری از جمله مواد مغذی هستند که در سبزیجات، میوه‌ها، شیرینی‌ها، چربی‌ها و غلات وجود نداشته یا میزان آن به قدری کم و بدون جذب است که اگر رژیم غذایی از نوع گیاهخواری صرف باشد بدون شک فرد دچار عوارض حاد یا مزمن ناشی از فقدان این مواد همچون اختلال در رشد قدی، ضعف قوای جنسی، سقط جنین و نارسی جنین، ناباروری، کم‌خونی یا آنمی و مشکلات و ناراحتی‌های عصبی شده که بیشتر اوقات این عوارض دیررس و در عین حال به سختی قابل جبران و درمان هستند. در نتیجه مصرف به اندازه  و توصیه شده انواع گوشت لازم و مهم است.

در همین ابتدا لازم است بدانید گوشت متشکل از مجموعه بافت‌های ماهیچه‌ای ـ اسکلتی لاشه همراه بافت‌های چربی است. ضمن این‌که به احشای داخلی دام همچون دل، جگر، قلوه، زبان و… اعضای گوشتی گفته می‌شود که هر دوی این ها پروتئینی بوده، اما از نظر کیفیت و ارزش، گوشت قرمز لاشه دام اولویت مصرف دارد.

گوشت قرمز بر اساس نوع دام انواع مختلفی دارد، گوشت گاو، گوسفند، گوساله، بوفالو (گاومیش)، بره، شتر و گوشت حیوانات شکاری از این جمله‌اند. اما پرسش اینجاست گوشت حیوانات اهلی در مقایسه با یکدیگر چه خصوصیات تغذیه‌ای متمایزی دارند‌؟

 گوشت گوساله بهتر است یا گوسفند؟

بسیاری از افراد بر این عقیده اند که گوشت گوسفند در مقایسه با گوشت گوساله ارزش تغذیه‌ای زیادتری دارد و چون بافت نرم و لطیفی داشته و مزه و بوی خوبی به انواع خوراک و خورشت های سنتی می‌دهد، فقط گوشت گوسفند را ترجیح می دهند و هیچ نوع گوشت دیگری به باب میل آنها نیست. درست است که گوشت گوسفند بهترین مزه را دارد و سرعت هضم آن بیشتر از گوشت گوساله است و بافت نرم و طعم خوبی دارد، ولی باید بدانید گوشت گوسفند و گوساله از نظر ارزش تغذیه‌ای با یکدیگر برابری می‌کنند و میزان روی، آهن و ویتامین بی ۱۲ در آنها یکسان است با این فرق که گوشت گوسفند بسیار چرب و افزاینده کلسترول و تری‌گلیسیرید خون است، اما گوشت گوساله علاوه بر آن‌که کم‌چرب‌تر است در مقایسه با گوشت گوسفند کلسترول پایین‌تری دارد. پس افرادی که دچار چربی خون بالا، امراض قلبی و مرض قند هستند بهتر است گوشت گوسفند را از برنامه غذایی‌شان خط بزنند.

پژوهش ها مشخص می کند که گوشت گوساله برای بدنسازان مناسب بوده و به افزایش سطح تستسترون کمک می‌کند که البته اگر دام در طبیعت رشد یافته و تغذیه نرمال تری داشته باشد در مقایسه با گوساله‌های پرورشی ضمن این‌که ارزش غذایی بالاتری دارد، مزه ای مشابه گوشت گوسفند داشته و به دلیل آن‌که حجم بافت پروتئینی آن نسبت به بافت چربی در مقایسه با گوشت گوسفند بیشتر است به افزایش قدرت و حجم عضلانی بدنسازان کمک می‌کند. البته زیاده روی در مصرف گوشت گوساله می‌تواند سبب تجمع چربی در ناحیه شکم و پهلو و ازدیاد چربی خون شود.
این را هم بدانید گوشت گاو در مقایسه با گوساله چاق‌کننده و دیرهضم‌تر است.

گوشت بره

گوشت بره

ارزش غذایی گوشت بره

با وجودی که گوشت بره، بافت ماهیچه‌ای متراکم و پر حجمی ندارد، اما بیشتر مردم به دلیل آن‌که رنگ صورتی مطلوبی دارد و حداکثر مقدار گوشت و حداقل مقدار چربی را داراست آن را به گوشت گوسفند ترجیح می‌دهند. گوشت بره از نظر تردی و خوشمزگی در میان دیگر گوشت حیوانات حرف اول را می‌زند و قابلیت هضم بالایی دارد.

این گوشت حاوی تمام اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن است و می‌تواند در ساختن بافت‌های جدید مؤثر باشد. گوشت بره مقدار قابل ملاحظه‌ای فسفر همراه با کلسیم و آهن دارد و از نظر ویتامین‌های گروه بی بخصوص بی ۱۲ غنی است. این گوشت به دلیل خوشمزگی و کمترین میزان چربی گزینه مناسبی است.

گوشت بوفالو

گوشت بوفالو

گوشت گاو یا بوفالو؟

شاید تا به حال گوشت گاومیش یا همان بوفالو را ندیده باشید. شاید هم گوشتی با طعم و رنگ و بافتی متفاوت‌تر از گوشت گاو خورده باشید، اما نفهمیدید که گوشت چه حیوانی بوده است. گاومیش یک حیوان مفید و ۳ منظوره است یعنی شیر، گوشت و قدرت زیادی دارد، اما نسبت به گوشت گاو به علت داشتن یک‌سری خصوصیات نامطلوب مشتری‌پسندی کمی دارد.

گوشت گاومیش به شکل خام رنگ قرمز بسیار روشنی دارد و شاید تفاوت رنگش با دیگر گوشت‌ها موجب تعجب شما شود. این گوشت وقتی پخته می‌شود بسیار تیره از گوشت گاو می‌شود. وقتی آن را چرخ می‌کنیم همچون خمیری آبدار و بسیار لطیف شده، اما زمانی که آن را می‌پزیم بافت آن سفت می‌شود و اصلا طعم خوشایندی ندارد مگر آن‌که به مدد برخی از ادویه‌جات طعم آن را مخفی کنیم.

پژوهش های انجام شده خاطر نشان می سازد میزان پروتئین این گوشت با گوشت گاو برابری می‌کند، اما چربی و کالری آن یک و نیم تا دو برابر بیشتر از گوشت گاو است. میزان ویتامین‌های بی و کلسیم گوشت گاومیش درصدی کمتر ولی از نظر میزان فسفر، آهن و پتاسیم با گوشت گاو برابری می‌کند با این تفاوت که سدیم گوشت گاومیش کمی بیشتر است. گوشت گاومیش در مقایسه با گوشت گاو چون کیفیت و ارزش غذایی پایین‌تری دارد و خصوصیات ظاهری، بافتی و طبخی آن نامطلوب است کمتر مورد اقبال مصرف کنندگان قرار گرفته است.

گوشت شتر

گوشت شتر

گوشت شتر در ترازوی تغذیه

در آموزه‌های دینی مصرف گوشت شتر به دلیل ویژگی‌های متمایزی که نسبت به گوشت سایر حیوانات دارد بسیار توصیه شده و خوشبختانه مدتی است که این گوشت طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. در آموزه‌های دینی آمده که گوشت شتر توان بدنی و استقامت را زیاد کرده و اعصاب و قوای جنسی را تقویت می‌کند و از اختلالات در رشد جنین جلوگیری می‌کند و مصرف آن به خانم های  حامله، شیرده، دانش‌آموزان، ورزشکاران و افراد کهنسال توصیه شده است.

این گوشت ظاهری شبیه گوشت گوساله دارد و نظر به این‌که اغلب خانواده‌ها از سفتی و دیرپز بودن این گوشت گلایه دارند باید بگوییم که اگر از گوشت شتر جوان استفاده کنید ضمن داشتن بافتی نرم و خوشمزه، برای چرخ و کبابی کردن هم مناسب است. این گوشت پروتئین و چربی کمتری نسبت به گوشت گاو و گوساله دارد، اما سدیم آن زیاد و پتاسیم کمی دارد که این قضیه به تحمل‌پذیری شتر به کمبود آب مرتبط می‌شود.

آهن و روی گوشت شتر کمتر از گوشت سایر دام‌هاست، اما فسفر، کلسیم و ویتامین‌های بی در عضلات ران این حیوان بیشتر است. این را هم بد نیست بدانید که از قلم و کوهان شتر برای درمان درد پا و کمر و دردهای روماتیسمی استفاده می‌شود.

 مصرف گوشت تعدیل یا تعطیل؟

بسیاری از خانواده ها  بر این باورند که چون انواع گوشت قرمز تری‌گلیسیرید و کلسترول بالایی دارد باید آن را از برنامه غذایی‌شان حذف کنند. در صورتی که اگر مصرف گوشت توقف یابد، بدن با فقر کلسترول مواجه می‌شود، در نتیجه براساس مکانیسم طبیعی بدن، آنزیم تولید کلسترول در کبد فعال شده و به تولید کلسترول می‌‌پردازد و در صورت کمبود شدید این چربی در خون، احتمال دارد میزان تولید آن حتی از حد لازم نیز بیشتر و به افزایش کلسترول خون منجر شود.

مطالب مرتبط

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید