رفتار سازمانی : چگونه محیط کار فوق العاده داشته باشیم-۱

0

هفت تکنیک برای داشتن محیط کار فوق العاده

کارکنان شاداب،شرکت‌های موفق را به وجود می آورند.دانش”هوش احساسی سازمانی“،هوش احساسی در کل سازمان و بخش های مختلف و رفتار سازمانی آن را بررسی می کند.در این مقاله هفت گام برای ارتقای هوش احساسی در طول زمان گفته می شود.

چگونه محیط کار فوق العاده داشته باشیم

رفتار سازمانی

کلید یک: افراد توانمندی را استخدام کنید که به کار خود عشق می ورزند

روش های پیشرفت را به آن ها نشان دهید آیا عشق ورزیدن به کارتان، شما را به عضو بهتری در تیم تبدیل می کند؟ تحقیقات مختلف از جمله مطالعه ای هشت ساله نشان می دهد،رضایت کارکنان و نوع احساس آن ها نسبت یه میزان حقوق دریافتی و امنیت شغلی ،مستقیما بر سودآوری شرکت اثر می گذارد.سازمانهایی که نظرات کارمندان را در تصمیم های کسب و کار مد نظر قرار می دهند، سود مالی پایداری دارند.عناصر رضایت و پاداش شغلی، انعطاف برنامه کار،ارتباطات‌ در محیط کار و فرصت های پیشرفت ،همه در “تعهد احساسی” کارمندان به شرکت نقش دارند.رفتار منفی مدیران یا همکاران می تواند احساس شادمانی فرد از کار خود را از بین ببرد .

محیطی ایجاد کنید که کارمندان بتوانند در مورد آرزوهای شغلی خود آزادانه با سرپرستان خود گفتگو کنند.در حالت ایده ال همه کارمندان ،بیانیه ماموریت شرکت را می دانند؛ با این وجود،اگر کاری که افراد شما انجام می دهند، کاملا ترغیب کننده و لذت بخش نیست،برای پربارتر کردن زندگی شغلی آن ها روش های دیگری بیابید ؛برای مثال ، شرکت شما می تواند دلیلی بیابد و کارکنان را تشویق تا با انجام کاری داوطلبانه همراه با حقوق در روزهای خاص،با جامعه ارتباط برقرار کنند.

کلید دو: به افراد ، عادلانه پاداش دهید

کارمندان شما می دانند همکارانشان چه کاری انجام می دهند و  درآمد افرادی با شغل های مشابه شغل آن ها چقدر است. افراد به دریافت پاداش عادلانه اهمیت بیشتری می دهند تا به اینکه در کل حقوقشان چقدر است.تصوری که کارمندان از میزان دستمزد خود دارند و احساسات آن ها در بازه سرپرستان را شکل می دهد،بر میزان توجه و حضور آن ها تاثیر می گذارد و میزان تعهد آن ها به شغل و شرکت را مشخص می کند. سایر جنبه‌های پاداش مانند مزایا، انعطاف پذیری ، فرصت های یادگیری و سایر موارد تشویقی نیز بر عملکرد کارکنان تاثیر می گذارد.

با بررسی بی طرفانه عملکردها ، دستمزدها را افزایش دهید تا کارمندان بدانند قدردان آن ها هستید و آنان به اهداف خود دست یافته‌اند؛ در غیر اینصورت ، آنها به پرداخت ,,دستمزد و پاداش,, به عنوان تنها معیار عملکرد خود نگاه می کنند. پاداش ها را با دستاوردهای آن ها متناسب کنید.

کلید سه :کارهای بیش از اندازه “یا کمتر از حد معمول “به افراد واگذار نکنید.

واگذاری مقادیر مناسب کار به کارمندان بسیارحیاتی است.مسولیتهای غیر واقع گرایانه ، میزان استرس آن ها را افزایش می دهد ؛ در نتیجه ، ممکن است اشتباهات بیشتری مرتکب شوند و با مدیران و همکاران خود رفتار خصومت آمیزی داشته باشند. کار بیش از حد با تحمل هزینه‌های درمان و غیبتهای زیاد بر سازمان شما اثر می گذارد.این موضوع باعث می شود تا کارمندان علاقه ای به پیشرفت نداشته باشند و بهترین افراد شما خسته و بی انگیزه می شوند.

اغلب،تصور کارمند از میزان کار قابل انجام با تصور مدیر متفاوت است؛در حقیقت ،بسیاری از “کارمندان متخصص “که مهارت های تخصصی و تحصیلات بالاتری دارند،احساس می کنند که نمی توانند از عهده توقعات شغلی خود برآیند؛ این روند نشان دهنده آن است که ممکن است شرکت ها انتظارات نامعقولی از این متخصصان داشته باشند و بر خلاف تصور شما،کارمندان شرکت‌های بزرگ نسبت به کارکنان کسب و کارهای متوسط یا کوچک، برای انجام کارهای خود با مشکلات بیشتری دست به گریبان هستند.

با مذاکره در مورد برنامه‌ها و مهلت های مناسب و عادلانه ،از غرق کردن کارمندان در حجم انبوهی از کارها اجتناب کنید ؛برای دوره های زمانی شلوغ و پرکار ،کارمندان نیمه وقتی را استخدام کنید؛برنامه‌هایی انعطاف پذیر داشته‌ باشید تا به افراد در ایجاد تعادل میان زندگی و کارشان کمک کنید.

کلید چهار: تیم هایی قدرتمند با اهدافی مشترک و پایدار بسازید

سازمانها دیگر نمی توانندانتظار داشته باشند،یک یا دو متخصص حرفه ای همه کارهای آن ها را انجام دهد.شرکت‌ها هر روز بیشترو بیشتر برای دستیابی به اهداف خود بر تلاش های تیمی تکیه می کنند؛بنابراین،ایجاد ارتباطات‌ سازنده به نفع شرکت شماست .به کارمندان خود نحوه سهیم شدن در موفقیت شرکت را نشان دهید.آن ها را در موفقیت پروژه ها سهیم کنید و به آن ها انگیزه دهید تا نهایت تلاش خود را انجام دهند.

با پرسیدن میزان بهره وری کارمندان از آن ها و دریافت نظرات آن ها نسبت به کارایی کل تیم ،موفقیت تیم را تحلیل کنید.آیا بعضی افراد برای بیان احساسات و عقاید خود معذب هستند? رهبران گروه باید روش هایی بیابند تا همه شرکت کنندگان در بحث مشارکت کنند و نیز آنان باید بحث ها و مکالمات آزاد را تشویق کنند.نحوه همسویی اهداف فردی کارکنان با تلاش های تیم را مشخص کنید.قوانینی وضع کنید تا مشکلات مربوط به مکالمات و اختلاف نظرها حل شوند.

ادامه دارد….

اختصاصی پارس کده

مطالب مرتبط

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید