ماست پرچرب یا کم چرب بخوریم.ترش یا شیرین و بررسی فوایدکلسیم

0

ماست پر چرب یا کم پرب.مساله این است.

اهمیت کلسیم در بدن انسان:

سلامت و رشد و استحکام استخوان بدن نیازمند عنصر مهمی به نام کلسیم است که در بدن انسان ساخته نمی شود و باید از برنامه غذایی روزانه تامین شود بدون کلسیم سیستم عصبی قادر به انتقال پیام  های عصبی نیست .

کلسیم برای استحکام دندان و استخوان ضروری است کلسیم برای عملکرد عضلات، تشکیل لخته خون و فعالیت طبیعی سیستم عصبی هم لازم است.کلسیم در کاهش وزن ،‌پیشگیری از سرطان کولون، کاهش عوارض یائسگی ، تنظیم فشارخون و پیشگیری از بیماری های قلبی نیز نقش مهمی دارد.در دوره های خاصی از زندگی نیاز به دریافت کلسیم بیشتر به چشم می خورد.به عنوان نمونه درسنین رشد یا دردوره کودکی تامین کلسیم مورد نیاز بسیار مهم است. دوران بارداری و شیردهی هم از زمانهای خاصی است که تامین کلسیم مادر باردار اهمیت پیدا می کند.

کلسیم تقریبا در همه مواد و منابع غذایی و البته در مقادیر متفاوت وجود دارد و لی مساله مهم این است که نیاز بدن انسان به این عنصر به نسبت زیاد است بطوریکه اگر نیاز بدن به کلسیم را با عناصر دیگر مقایسه کنیم متوجه اهمیت این موضوع خواهیم شد.به عنوان نمونه اگر میزان نیاز بدن به کلسیم را با آهن مقایسه کنیم _ که البته کمبود آهن هم مشکلی شایع است و دردسرها و عوارض خاص خودش را دارد_‌ بهتر متوجه این موضوع خواهیم شد. با این که میزان نیاز بدن به کلسیم درسنین مختلف کمی تفاوت دارد ولی بطورکلی این مقدار حدود  ۱۰۰۰ میلی گرم درروز است ،‌البته در شرایطی این مقدار به ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم نیز افزایش پیدا می کند.در حالی که نیاز بدن به آهن مقداری حدود ۱۲ تا ۱۵ میلی گرم است و همین مقایسه می تواند تفاوت میزان مورد نیاز بدن را مشخص کند.

شیر و مواد لبنی مثل ماست و پنیر بهترین منابع غذایی کلسیم هستند شیر بعد از آب حیاتی ترین نوشیدنی تلقی می شود این فرآورده غذایی کامل و سرشار از مواد مغذی است که عمده نیاز بدن انسان را تامین می کند.

ماست پر چرب یا کم چرب

ماست پر چرب یا کم چرب

لبنیات پرچرب خوب است یا کم چرب؟

تمام لبنیات پرچرب و کم چرب به یک اندازه کلسیم دارند.هرچه میزان چربی این محصولات لبنی کمتر باشد کلسیم آن بهتر جذب می شود.پس چربی در صورتی که به مقدار زیاد درماده غذایی وجود داشته باشد به عنوان یکی از عوامل مهارکننده جذب کلسیم به شمار می رود.چربی شیر با کلسیم موجود در مواد غذایی از جمله کلسیم خود شیرترکیب نامحلولی درست می کند و دسترسی بدن به کلسیم را کاهش می دهد.لذا مصرف لبنیات کم چرب به جذب بالای کلسیم کمک می کند.

مصرف لبنیات پرچرب در دراز مدت موجب ایجاد فشار خون و تنگ شدن رگ های اصلی قلب می شود بویژه اگر مصرف این گونه چربی ها بدون تحرک و ورزش هم باشد این خطر تشدید خواهد شد.پس لبنیات پرچرب نباید بیش از ۲٫۵ درصد باشد مگر در موارد خاص.حتی اگر افراد به لبنیات کم چرب دسترسی ندارند بهتر است لبنیات پرچرب را با آب رقیق کنند تا از میزان چربی آن کاسته شود.

البته شیرو لبنیات پرچرب برای کودکان زیر ۵ سال مفید است.بدن کودکان به قند ،‌پروتئین و چربی شیر نیاز دارد،‌به همین دلیل توصیه می شود این گروه سنی ،‌شیر و ماست پرچرب دریافت کنند و حتی کره پاستوریزه برای آنها مفید است.

متخصصان تغذیه توصیه می کنند که افراد بالای ۱۸ سال شیر و لبنیات کم چرب مصرف کنند حتی اگر به ظاهر لاغر هستند مگر درمواردی که فرد خیلی لاغر و ضعیف است.

شیر

شیر

کدام ماده غذایی کلسیم دار بهتراست؟

باید بدانیم که مواد غذایی زیادی حاوی کلسیم است که باید بهترین را از میان آنها انتخاب کنیم.مواد غذایی مناسب حاوی کلسیم که می تواند نیاز بدن انسان را بخوبی برآورده کند تقریبا به گروه لبنیات خلاصه می شود.البته مواد غذایی دیگری هم وجود دارد مثل ماهی ساردین.با توجه به اینکه کلسیم در استخوان ذخیره می شود و ماهی سادین هم با استخوان مصرف می شود طبیعی است که منبعی غنی از کلسیم باشد یا بعضی از سبزیها مانند کلم بروکلی نیز حاوی مقادیر فراوان کلسیم است و لی باید به این نکته هم توجه کنیم که این منابع غذایی غیر لبنی واقعا چقدر و به چه میزان دررژیم غذایی روزانه افراد وجود دارد؟بنابراین با توجه به این مسائل طبیعی است که لبنیات به عنوان تامین کننده اصلی کلسیم دررژیم غذایی اهمیت خاصی  داشته باشد .جذب کلسیم در لبنیات بالاست ولی به عنوان نمونه در سبزی ها به دلیل وجود مواد مهار کننده جذب مانند انواع فیبری که دارند جذب کلسیم هم مهار می شود.

پنیر هم منبع خوبی از کلسیم است ولی به دلیل اینکه حاوی مقادیر زیادی پروتئین است آن را به عنوان یکی از منابع پروتئنی در نظر می گیرند .همچنین متاسفانه بیشتر پنیرها حاوی مقدار زیادی نمک است و سدیم زیادی دارد.وجود سدیم به مقدارزیاد در رژیم غذایی از عواملی است که دفع کلیوی کلسیم را افزایش می دهد بنابراین بلید دقت کنیم مصرف زیاد نمک در دراز مدت ممکن است موجب بروز پوکی استخوان شود.

خواص پنیر

پنیر

ماست ترش کلسیم بیشتری دارد یا ماست شیرین؟

سفت و شیرین بودن ماست نشانه کیفیت آن نیست.در مورد ماست های ترش و شیرین نیزبد نیست بدانید ماست های کم چرب زودتر از انواع پرچرب ترش می شود.و ماست ترش نه تنها مضر نیست بلکه از نظرتغذیه ای این مزیت را دارد که هرچه ترش تر باشد به جذب بیشتر کلسیم بدن کمک می کند.اغلب ماست های چکیده محلی ترش  و میزان کلسیم آنها بالاست اما فراموش نکنید اینگونه ماست ها اغلب از شیرهای پاستوریزه نشده تهیه می شوند که می تواند مصرف کننده را به بیماری مبتلا کند.

ماست کم چرب یا پرچرب

ماست کم چرب یا پرچرب

آیا تنها مصرف شیر کافی موجب رشد قد کودکان می شود؟

خیر.یکی ازعادات اشتباه رایج در جامعه ما عدم مصرف کافی سبزیجات است.تحقیقات نشان می دهد کودکانی که دارای رشد قد ناکافی هستند با وجود مصرف روزانه ۴تا ۷ لیوان شیر و ماست از رشد خوبی برخوردار نبوده و حتی دچار یبوست نیز هستند که مهم ترین علت آن عدم مصرف سبزیجات کافی است که تا وقتی مصرف نشوند مواد کافی جهت رشد به بدن نرسیده و منجر به کوتاهی قد و ضعف آنها میشوند.سبزیجات ترانزیت مواد را دردستگاه گوارش اضافه می کند یعنی باعث می شوند مواد غذایی حجم زیادی پیدا کند و در نتیجه روزی یک یا چند بار عمل دفع صورت بگیرد.و لی کودکی که سبزیجات را به اندازه کافی مصرف نکند و از نان سفید و برنج استفاده کند بر اثر نرسیدن فیبر کافی به بدن احتمال افزایش بیماریهای سرطانی را خواهد داشت و دچار یبوست نیز می شود.

ماست کم چرب یا پر چرب

ماست کم چرب یا پر چرب

باز نشر: پارس کده

 

مطالب مرتبط

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید