۵ ماده غدایی موثر در سلامت چشم و قدرت بینایی

0

شاید شما هم شنیده باشید که هویج و سایر میوه های نارنجی و سبزیجات برای سلامت چشم و قدرت بینایی موثر است.از قدیم هم به همان هویج بارها اشاره شده است اما آیا می دانستید که مواد غذایی موثر دیگری نیز در همین زمینه وجود دارد .

5 ماده غذایی در سلامت چشم ها

5 ماده غذایی در سلامت چشم ها

در واقع اگر بخواهیم به طور صحیح بگوییم باید به بتاکاروتن اشاره کنیم.

اما بتا کاروتن چیست:

بتاکاروتن نوعی از ویتامین aاست که به سلامتی چشم و شبکه کمک می کند.نوعی ترکیب آلی است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود.و همانطور که می دانید ویتامین آ هم نقشی حیاتی در تقویت قدرت بینایی دارد.

(البته ویتامین آ علاوه بر تقویت قدرت بینایی در سلامت پوست و دفاع از بدن نقش مهمی دارد.بدین صورت که در زخمهای پوستی و جوشها مانند دارو عمل کرده و در بهبود زخم ها موثر است و کمبود آن باعث تاخیر در سلامت آنها میگردد.)
البته این فقط بتاکاروتن نیست که برای چشم و بینایی ضروری است غذاهای دیگری نیز در این میان می توان نام برد  که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

سبزیجات :

نقش سبزیجات در سلامت چشم

سبزیجات

 

سبزیجات دارای luteinوzeuxanthin هستند که مطالعات اخیر نشان می دهد خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد .

تخم مرغ:

نقش تخم مرغ در سلامت چشم

تخم مرغ

 

زرده تخم مرغ منبع luteinوzeuxanthin است که خطر ابتلا به دژانسیون ماکولا ” نوعی بیماری چشمی ” را کاهش می دهد.

مرکبات و انواع توت ها:

نقش مرکبات در سلامت چشم

نارنگی

مرکبات (مانند پرتقال و نارنگی ولیمو) همانطور که می دانید سرشار از ویتامینc است که خطر ابتلا به دژانسیون ماکولا و اب مروارید را کاهش می دهد.

 بادام:

نقش بادام در سلامت چشم

بادام

 

بادام منبع ویتامین e است که خطر ابتلا به برخی از بیماریهای چشمی را کاهش می دهد و از معدود خوراکیهایی است که سرشار از ویتامین e میباشد.

ماهی های چرب :

نقش ماهی های پرب در شبکیه چشم

ماهی های چرب

ماهی های چرب از قبیل ماهی آزاد ، ماهی قزل الا، سرشار از dha می باشد که نوعی اسید چرب است که در سطح شبکه یافت می شود.

نشر پارسی : پارس کده

مطالب مرتبط

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید